Вагомим кроком у розвитку МАН стало створення у 2004 р. згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2003 р. № 1301 «Про вдосконалення системи організації роботи з виховання дітей та молоді у позашкільних навчальних закладах» Позашкільного навчального закладу Мала академія наук учнівської молоді. На нього було покладено функції координації дослідницько-експериментального напряму позашкільної освіти. Поступово формується мережа спеціалізованих позашкільних навчальних закладів – малих академій наук учнівської молоді.
Важливого значення для діяльності та розвитку МАН набуло ухвалення Постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 р. № 1016 «Про затвердження Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на 2007–2010 рр.».
Визначною подією стало засідання Президії НАН України 11.11.2009 р., присвячене діяльності МАН і наданню Позашкільному навчальному закладу Мала академія наук учнівської молоді статусу закладу подвійного підпорядкування – Міністерству освіти і науки України та Національній академії наук України. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 р. № 88 «Про удосконалення роботи з талановитими дітьми» заклад було перейменовано на Український державний центр «Мала академія наук України».
На сьогодні Національний центр «Мала академія наук України» є закладом, що виконує загальнодержавні функції з пошуку, розвитку та підтримки обдарованих і талановитих учнів. Щорічно НЦ «МАН України» проводиться близько 30 всеукраїнських заходів науково-методичного спрямування і понад 40 масових заходів для обдарованої учнівської молоді. Запроваджуються нові освітні проекти, в тому числі міжнародні. Щорічно зростає кількість дітей, залучених до науково-дослідницької діяльності МАН, у 2011 р. вона становить близько 250 тис. обдарованих учнів з усієї країни.
Ключова роль у вихованні юних дослідників належить педагогічним і науково-педагогічним працівникам МАН. На сьогодні загальна кількість педагогів та науковців, що працюють з обдарованими дітьми, становить приблизно 6,5 тис., серед яких близько 1,5 тис. викладачів є кандидатами наук, 300 – докторами наук. До науково-педагогічного складу МАН входять педагоги позашкільних навчальних закладів – 11%, загальноосвітніх навчальних закладів – 47%, викладачі вищих навчальних закладів – 42%.
Науково-дослідницька робота в МАН організована за науковими відділеннями та секціями відповідно до структури, затвердженої Президією МАН. Для задоволення інтересів і потреб дітей у дослідницькій діяльності в різних галузях науки й техніки щороку в системі роботи МАН запроваджуються нові секції та наукові відділення. Так, у 2008–2009 н. р. структура наукових відділень МАН складалась із 48 секцій 8 наукових відділень, а в 2011–2012 н. р. – вже 60 секцій 11 наукових відділень.
Учні – члени МАН є учасниками різноманітних обласних, всеукраїнських, міжнародних інтелектуальних конкурсів, турнірів, олімпіад і виявляють високий рівень підготовки та творчі здібності.
Визначним заходом МАН є щорічний Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН. У всіх етапах конкурсу-захисту беруть участь близько 100 000 школярів-старшокласників, з яких до фіналу виходять понад 1000 кращих.
Сьогодні МАН виховує професійно зорієнтованих, озброєних відповідним науковим, дослідницьким інструментарієм молодих людей, які вже у школі знають своє призначення, спрямування, наукове покликання і йдуть до вищих навчальних закладів, чітко розуміючи, в якій науковій галузі вони хочуть працювати.
Всеукраїнські конкурси фахової майстерності, олімпіади зі спеціальних дисциплін проводяться щороку серед учнів випускних груп професійно-технічних закладів освіти.
Всеукраїнські конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт членів Малої академії наук та наукових товариств учнів проводяться щороку за такими профілями:
філології та мистецтвознавства;
фізико-математичний;
обчислювальної техніки і програмування;
хіміко-біологічний;
історико-географічний;
техніко-технологічний.
Всеукраїнські турніри юних фізиків, астрономів, математиків, хіміків, істориків проводяться щороку серед учнів середніх і професійно-технічних закладів освіти з відповідних дисциплін. З ініціативи організаційних комітетів та за наявності відповідних фінансових можливостей проводиться турнір юних винахідників і раціоналізаторів (базова дисципліна - фізика).
2017-2018 н.р.
У Вільнянській гімназії «Світоч» роботою з обдарованими учнями опікується заступник директора з навчально-виховної роботи Вайновська М.К., кандидат педагогічних наук, доцент, Заслужений учитель України. За її керівництва та організації, планомірної управлінської діяльності здійснюється виявлення творчо обдарованих учнів та створена чітка система роботи спільно з практичним психологом Рогатіною Я.О. щодо встановлення нахилів, інтересів гімназистів та залучення їх до систематичної підготовки до інтелектуальних випробувань.
Для цього щорічно у гімназії приймається ряд управлінських рішень, які сприяють організації ефективної роботи з обдарованими учнями, зокрема, наказ №168 від 29.05.2015 року по Вільнянській гімназії «Світоч» «Про управлінське супроводження підготовки здібних і обдарованих учнів до інтелектуальних змагань у наступному 2015-2016 навчальному році» з метою забезпечення цілорічної особистісно-орієнтованої підготовки, розвитку здібностей і обдаровань учнів, збереження фізичного і психічного здоровʼя, запобігання їх перевантаження. Даним наказом передбачена вся наступна цілеспрямована робота всього педагогічного колективу у відборі кандидатур школярів для участі у всіх видах інтелектуальних змагань (у Всеукраїнських олімпіадах з навчальних предметів, у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН, у Міжнародному конкурсі знавців української мови ім.Петра Яцика, Міжнародному мовно-літературному конкурсі ім.Тараса Шевченка, у Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості, у Міжнародному інтерактивному природничому конкурсі «Колосок», у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», Міжнародному конкурсі з інформатики та компʼютерної вправності «Бобер», Всеукраїнському конкурсі з англійської мови «Грінвіч», Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня», у Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник», Всеукраїнському конкурсі з українознавства «Патріот-2015».